Konkurs to nietypowy sposób na poinformowanie Małopolan o nowych przepisach, a także doskonała okazja do przypomnienia lokalnym samorządom o tym, że warto zainwestować w zakup odblasków. Akcja to także forma promocji dla gmin, które aktywnie dbają o bezpieczeństwo swoich mieszkańców. Wszystkie małopolskie gminy, które chcą wziąć udział w zabawie, a przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo swoich mieszkańców mogą zgłaszać się do 30 czerwca. Przez całe wakacje, aż do 14 września gminy będą mogły zdobywać punkty realizując takie działania jak np. kupowanie odblasków, prowadzą kampanii i spotkań informacyjnych czy zatrudnianie strażników szkolnych pomagających dzieciom w przekraczaniu jezdni na przejściach dla pieszych. Najbezpieczniejsze i najbardziej odblaskowe gminy w Małopolsce poznamy już w październiku. Wtedy też ich przedstawiciele otrzymają nagrody, statuetki i pamiątkowe dyplomy.
Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie ponad 46% zabitych w 2013 roku w wypadkach drogowych w Małopolsce to piesi. Najwięcej, bo ponad 50% ofiar śmiertelnych odnotowano w grupie wiekowej powyżej 60 roku życia. Wśród pieszych – sprawców wypadków drogowych również dominują ludzie starsi, to 40 % wszystkich zabitych pieszych sprawców. Elementy odblaskowe to prosty sposób, by stać się widocznym, a co za tym idzie bezpieczniejszym na drodze. Warto wiedzieć, że w nocy pieszy bez odblasków widziany jest przez kierowcę dopiero z 30 m. – to zazwyczaj zbyt mało, aby zapobiec wypadkowi. Dzięki używaniu odblasków jesteśmy widziani nawet z odległości 130-150 m.
Patronat honorowy nad konkursem objęli Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela – Przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz nadinsp. Mariusz Dąbek – Małopolski Komendant Wojewódzki Policji.